Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, rozstrzygnął konkurs na dofinansowanie w formie dotacji zadań z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Moja wymarzona ekopracowania”. W gronie laureatów Konkursu znalazł się wniosek Powiatu Opoczyńskiego o przyznanie dotacji na zadanie Zaplanowanie i utworzenie pracowni „Ekologiczna kraina” w Zespole Szkół Specjalnych im. J. Brzechwy w Opocznie – został nagrodzony dotacją w wysokości 27 657 zł. W utworzenie ekopracowni Powiat Opoczyński zaangażuje środki własne w wysokości 4 793 zł.
Zespół Szkół Specjalnych im. J. Brzechwy w Opocznie nie posiada pracowni przyrodniczej. Utworzenie pracowni zostało zaplanowane w pomieszczeniu klasowym o pow. 32 m2, w którym odbywają się lekcje z różnych przedmiotów. W nowopowstałej pracowni ekologicznej zaplanowane zostało rozmieszczenie szesnastu jednoosobowych stolików z krzesłami, biurka i krzesła dla nauczyciela, oraz 5 szaf/regałów do przechowywania pomocy dydaktycznych, które poza zwiększeniem estetyki sali i komfortu przebywających w niej osób, umożliwią bardziej efektywne prowadzenie zajęć i pracę nauczyciela z uczniami. Zastąpienie dwóch starych, zniszczonych tablic nową większą tablicą tradycyjną pozwoli na czytelny i obszerny zapis treści. Na jednej ze ścian zawisną obok starych dwie nowe tablice korkowe, na których będą zawieszane plansze pomocne w procesie dydaktycznym oraz prace uczniów – będąc dla nich wyróżnieniem, powodem do dumy. Do pracowni zaplanowany został zakup: urządzenia wielofunkcyjnego, które pozwoli nauczycielowi na wykonywanie ksera, skanowania i drukowania ćwiczeń oraz rysunków dla uczniów; aktywnego zestawu nagłośnieniowego, który zostanie wykorzystany do prezentacji projektów gimnazjalnych, prelekcji, wykładów, konkursów i przedsięwzięć ekologicznych; laptopa, do którego będzie można wgrać oprogramowanie potrzebne w procesie dydaktycznym, podłączyć urządzenie wielofunkcyjne oraz uzyskać dostęp do Internetu; wizualizera, który pozwoli na prezentowanie skomplikowanych rysunków i zdjęć pomocnych w procesie dydaktycznym. Laptop i wizualizer zostaną podłączone do projektora, aby wyświetlać prezentacje, rysunki, zdjęcia czy filmy. W celu dokumentowania zmian w przyrodzie zakupiony zostanie aparat fotograficzny, a zdjęcia wykonane nim pozwolą na lepsze opanowanie materiału nauczania. W rogu klasy ustawiony będzie stojak na plansze/mapy wykorzystywane na lekcjach. Do pracowni zostaną zakupione również rośliny doniczkowe, które wpłyną na estetykę pomieszczenia oraz będą mogły być wykorzystane do nauki pielęgnacji roślin. Ekopracownia zostanie wyposażona w ok. 125 pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacją ekologiczną.
Pracownia będzie wykorzystywana do prowadzenia zajęć z przyrody, biologii oraz zajęć pozalekcyjnych. Zaplanowanie i utworzenie szkolnej pracowni ekologicznej przez wyposażenie jej w nowoczesne zaplecze techniczne i różnorodne środki dydaktyczne ma duże znaczenie poznawcze, wychowawcze i terapeutyczne w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.