Jak zlikwidować klub sportowy
Wykreślenie klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej lub uczniowskiego klubu sportowego z ewidencji prowadzonej przez Starostę Opoczyńskiego jest możliwe dopiero po zakończeniu likwidacji klubu sportowego.
Likwidację klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia przeprowadza się na zasadach dotyczących stowarzyszeń (art. 36 - 39 ustawy Prawo o stowarzyszeniach w zw. z art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 2 ustawy o sporcie). Likwidacja klubu polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu klubu z ewidencji po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.
W trakcie procesu likwidacji klub nie może prowadzić działalności określonej w statucie.
Z dniem zarządzenia likwidacji ustaje również umocowanie członków zarządu do reprezentowania Klubu, a w jego imieniu działać może jedynie likwidator.
Proces likwidacji klubu przebiega w trzech etapach
Przebieg postępowania:
1. Jeżeli członkowie klubu sportowego chcą, aby klub zakończył swoją działalność i byt prawny powinni na Zebraniu Członków Klubu:
- podjąć uchwałę o rozwiązaniu klubu zgodnie z zapisami statutu klubu
- sporządzić protokół z zebrania
- sporządzić listę obecności członków klubu na zebraniu
Uchwała powinna określać datę rozwiązania klubu, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji, określając cel na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego klubu. Może także wskazać likwidatora, jednakże w przypadku braku takiego wskazania w uchwale i statucie likwidatorami są członkowie Zarządu (art. 36 ust. 1 ustawy Prawo
o stowarzyszeniach).
2. Następnie likwidator:
- pisemnie zawiadamia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego klubu oraz dołącza protokół z Walnego Zebrania wraz z uchwałą o rozwiązaniu klubu i listą obecności
- podaje do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (można też złożyć z ww. dokumentami 3 szt. ogłoszenia o likwidacji, które zostaną wywieszone na tablicach Starostwa Powiatowego w Opocznie na 3 tygodnie
3. W dalszej kolejności likwidator sporządza:
- ustala listę wierzycieli i dłużników;
- przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli;
- protokół przekazania majątku klubu podpisany przez stronę zdającą i przejmującą;
- protokół przekazania dokumentów klubu sportowego na przechowywanie (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego);
- dokonuje czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji;
- sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 351 ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 137, poz.1539 ze zm.) - stan rachunkowy na początek i koniec likwidacji;
- składa wniosek do Starosty Opoczyńskiego o wykreślenie klubu sportowego
z ewidencji wraz ze sprawozdaniem finansowym na koniec likwidacji oraz dowodem wniesionej opłaty skarbowej w wysokości 10 zł za wydanie decyzji.
Dopiero z chwilą wykreślenia z ewidencji klubów sportowych klub traci osobowość prawną.