Projekt współfinansowany przez UnięEuropejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
„I TY ZOSTAŃ PITAGORASEM – wspieranie aspiracji edukacyjnych młodzieży zpowiatu opoczyńskiego”
Ewaluacja projektu – II CYKL
Ewaluacja miałacharakter konkluzywny, koncentrowała się na analizie rezultatów oraz skutkówrealizacji programu dodatkowych zajęć. W badaniu ewaluacyjnym wzięło udział 764uczestników/uczestniczek zajęć biorących udział w II edycji projektu. Byli touczniowie/uczennice klas I, II, III liceów ogólnokształcących i profilowanych zZespołu Szkół Ogólnokształcących w Opocznie, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnychnr 1 w Opocznie i Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Drzewicy. Głównym celemprojektu było podniesienie w czasie 22 miesięcy u 1000 uczniów/uczennicponadgimnazjalnych szkół ogólnokształcących z powiatu opoczyńskiegopodstawowych umiejętności oraz kompetencji o kluczowym znaczeniu dlakontynuowania nauki oraz zdolności do zatrudnienia. Cel ten został zrealizowanypoprzez przeprowadzone zajęcia pozalekcyjne z matematyki oraz doradztwaedukacyjno – zawodowego.
Na podstawie opracowanego raportuewaluacyjnego zostały zweryfikowane rezultaty miękkie i twarde założone wprojekcie.
Osiągnięterezultaty miękkie przedstawiają się następująco:
- Wzrost motywacji do działania – 47%
- Wzrost zaufania we własne możliwości – 44%
- Wzrost koncentracji i zaangażowania w naukę –44%
- Wyższe edukacyjne i osobiste aspiracje – 32%
- Wzrost poziomu samooceny, zadowolenia z siebie iswoich osiągnięć – 39%
- Wzrost umiejętności i analizy przyczyn i skutkówwydarzeń i zjawisk – 31%
Osiągnięte rezultatytwarde w ramach w/w projektu to:
- 2 cykle przeprowadzonych zajęć dodatkowych
- 5 szkół ponadgimnazjalnych z obszaru wiejskiego,których uczniowie/uczennice skorzystali z zajęć dodatkowych
- 1025 uczniów/uczennic objętych zajęciamidodatkowymi z matematyki i doradztwa edukacyjno – zawodowego
- 85,81% frekwencja na zajęciach – 1304 wydanychzaświadczeń o ukończeniu zajęć dodatkowych
- 64 wydanych dyplomów i nagród dla najlepszegoucznia/uczennicy w każdej grupie
- Poprawa średniego wyniku końcowo – rocznego zmatematyki o 0,2 punktu (po I cyklu zajęć) i 0,3 po II cyklu zajęć
- Poprawa średniego wyniku z egzaminu maturalnego z matematyki napoziomie podstawowym maturzystów z liceów ogólnokształcących o 14,18%.Natomiast średni wynik maturzystów z liceów profilowanych wzrósł o 13,99%.
- 201 maturzystów podjęło studia na kierunkachścisłych i technicznych – (60 maturzystów po I cyklu) + (141 maturzystów po IIcyklu zajęć)
Ankietowebadanie ewaluacyjne przeprowadzone wśród nauczycieli prowadzących zajęciaoceniło skuteczność zajęć w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych zmatematyki. Z punktu widzenia nauczycieli udział w zajęciach miał dla uczniów/uczennicnajwiększy wpływ na: poprawę ocen cząstkowych uczniów/uczennic z matematyki, poprawęocen końcowych w stosunku np. do ocen śródrocznych, zmianę w zakresiewiadomości i umiejętności nabywanych przez uczniów/uczennice uczestniczących wprojekcie, usprawnienie zdolności logicznego myślenia, uczniowie/uczennicestali się bardziej aktywni, zauważono wzrost zaufania we własne możliwości,wzrost motywacji do działania, wzrost zaangażowania w naukę i większąobowiązkowość, wzrost samooceny, zadowolenia z siebie i swoich osiągnięć.
Reasumującuczestnicy/uczestniczki projektu są zadowoleni z organizacji zajęćpozalekcyjnych. Badanie ewaluacyjne przeprowadzone w ramach projektupotwierdziło trafność założonych celów i planowanych rezultatów projektu.Realizacja projektu przyczyniła się do zwiększenia kluczowych kompetencjimłodzieży i osiągnięcia rezultatów. Cele projektu zostały osiągnięte.