Piętnastoosobowa grupa uczniów z Zespołu Szkół Powiatowych im. Stanisława Staszica w Opocznie (w zawodach technik mechatronik, technik automatyk, technik analityk) odbywała w dniach 24 lipca – 5 sierpnia 2022 roku praktykę zawodową w Centrum Kształcenia Zawodowego Ausbildungsverbund Olefinpartner (AVO) na terenie Parku Chemicznego w Schkopau (Niemcy). Towarzyszyło im dwóch opiekunów. Szkołą partnerską w projekcie był Zespół Szkół Chemicznych we Włocławku. Obydwie grupy szybko nawiązały współpracę.
Wyjazd na praktykę do Niemiec to udział w projekcie ,,Re- Akcja Europa” finansowanym ze środków UE w ramach programu edukacyjnego Erasmus+ w obszarze kształcenia zawodowego. Liderem konsorcjum projektowego jest Krajowy Sekretariat Przemysłu Chemicznego NSZZ ,,Solidarność”. Koordynatorem projektu ze strony Szkoły był Wicedyrektor Piotr Ziuziakowski. Nad całością czuwała pani Magdalena Mazik – Gorzelańczyk.
Głównym celem praktyk była realizacja konkretnych zadań. Uczestnicy wykonywali ćwiczenia praktyczne na stanowiskach warsztatowych AVO pod okiem niemieckich instruktorów.
Mechatronicy i automatycy pracowali wspólnie z uczniami niemieckimi. Opiekę pedagogiczną w czasie zajęć sprawowała nad nimi p. Katarzyna Płaska, która pomagała również w porozumiewaniu się w języku angielskim. Zajęcia odbywały się codziennie od 8:15 do 15:15.
Mechatronicy i automatycy realizowali m.in. zadania:
1.Oczyszczanie płyty lutowniczej z cyny i innych elementów, lutowanie mostków drutu lutowniczego
2. Tworzenie na płytach lutowniczych wskaźnika wymiennego, wskaźnika miękkiego i czujnika wilgotności
3. Montaż schematu elektropneumatycznego na płycie montażowej
4. Prezentacja i omówienie schematów obwodów pneumatycznych (wymiana doświadczeń między uczniami niemieckimi oraz polskimi
5. Tworzenie na płycie montażowej układu elektryczno-pneumatycznego przy współpracy z niemieckimi uczniami
6. Uzupełnianie tabeli z informacjami na temat położenia przewodów na złączce szynowej
7.Obróbka metalu (wykonanie przycisku do papieru) - praca z pilnikiem, narzędziami pomiarowymi, wywiercanie otworów w metalu
8. Wykonanie instalacji elektrycznej oraz sprawdzenie parametrów działania (opór, napięcie, funkcjonalność)
Atmosfera pracy i współpracy była bardzo dobra.
Analityczki -Weronika Twardowska i Angelika Augustyniak - były w zespole z Włocławkiem (analitycy i technolodzy chemiczni).
W laboratorium dominujący był język niemiecki, pośrednictwem językowym i tłumaczeniem zajmowała się Aleksandra Kata-Majchrowska.
Szkolenie BHP i przestrzeganie jego zasad było kwestią fundamentalną.
Każdy dzień zaczynał się od mini wykładu wprowadzającego do zadania, a następnie przygotowania (złożenia) aparatury do przeprowadzenia procesu chemicznego. Było to bardzo ważne, ponieważ laboratorium dysponuje aparaturą, której uczeń nie ma możliwości poznać w szkole, np. aparatura do pomiaru temperatury topnienia, aparat Soxleta, aparatura do ekstrakcji, filtracji i destylacji.
Wyprodukowane w laboratorium mydło i krem do rąk (o starannie dobieranych kompozycjach zapachowych) będą przez jakiś czas przypominały dni spędzone w laboratorium.
Na koniec każdego procesu wypełniany był protokół pomiarów a następnie rysowany schemat blokowy przeprowadzonego procesu chemicznego.
To była intensywna, ale też bardzo owocna praca. Instruktorka Heidrun Burger prowadziła zajęcia bardzo rygorystycznie, ale też z zaangażowaniem.
Ważnym tematem poruszanym w czasie praktyk był globalny problem zrównoważonego rozwoju.
Ostatni dzień to praca w zespołach nad pomysłem i realizacją innowacji w rodzimym środowisku w aspekcie zrównoważonego rozwoju. W związku z tym tematem zwiedziliśmy Zakład Hitachi/ABB /Energy, który oferuje produkty, systemy, serwis oraz oprogramowanie dla całego łańcucha dostaw energii elektrycznej, które zostały zaprojektowane do zaspokojenia potrzeb stale rosnącego popytu na energię elektryczną, minimalizując jednocześnie niszczący wpływ na środowisko.
Pobyt uatrakcyjniał interesujący program kulturalny, realizowany w czasie wolnym.
Uczniowie i opiekunowie z Zespołu Szkół Powiatowych im. Stanisława Staszica w Opocznie m.in. zwiedzili w Lipsku dwie wystawy: ,, Niemcy po roku 1945 i obecnie” oraz,, Cyfrowe Niemcy”. Mieli okazję poznać również miasto oraz zwiedzić Muzeum Czekolady przy fabryce czekolady HALLOREN w Halle.
Praktykom towarzyszyło wielowymiarowe działanie – sprawdzenie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, możliwość komunikacji w języku obcym (angielskim i niemieckim), poznanie innej kultury oraz lekcja samodzielności (pranie, sprzątanie, wstawanie o 6:30).
Opracowanie: opiekunki pedagogiczne: Aleksandra Kata-Majchrowska, Katarzyna Płaska