Aby przybliżyć istotę autyzmu, zorganizowaliśmy konferencję pt. AUTYZM – KOMUNIKACJA – ZROZUMIENIE, która odbyła się 13.04.2023r. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Centrum Edukacji i Rozwoju im. Jana Pawła w Opocznie, którym kieruje dyrektor Agnieszka Nalewczyńska. Patronat medialny nad konferencją objęli portal Mazopolska.pl oraz Radio Plus Radom.
Konferencję rozpoczął występ wokalny Patrycji, będącej absolwentką Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Centrum Edukacji i Rozwoju w Opocznie.
AUTYZM TO NIE CHOROBA słyszeliśmy wielokrotnie podczas konferencji, ale ODMIENNY OD TYPOWEGO SPOSÓB ROZWOJU CZŁOWIEKA, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywaniu relacji, wyrażaniu emocji, uczeniu się oraz różnorodnym schematem zachowań. Każda osoba z autyzmem jest indywidualnością, a wymienione wcześniej cechy mogą występować w różnym natężeniu. Autyzm dotyczy wielu obszarów funkcjonowania i sprawia, że osoby ze spektrum rozwijają się inaczej.
Pojęcie autyzmu oraz przybliżenie zachowań osób z autyzmem, doskonale uzmysłowili uczestnikom konferencji zaproszeni prelegenci:
- Autyzm Team z Łodzi Sylwia Kowalska wraz z synem Jankiem ze spektrum autyzmu w wykładzie pt. Porozmawiajmy o autyzmie ,
- Izabela Hnidziuk Machnica „Fundacja Aleklasa” z Warszawy w wykładzie „Siła Emocji w komunikacji z dzieckiem ze spektrum autyzmu,
- Magdalena Komorek przedstawiająca swoje doświadczenie jako mama dziecka ze spektrum autyzmu.
Konferencja dała możliwość scharakteryzowania zaburzeń ze spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera. Obecnie w szkołach zauważa się bardzo wiele przypadków tego zaburzenia.
Prelegenci podczas omawianych treści zasygnalizowali problem nieakceptacji osób z autyzmem przez otoczenie, niezrozumienia, doznawanej przemocy wśród rówieśników oraz często źle stawianej diagnozy. Bywa tak, że nastolatkowie ze spektrum autyzmu często uważane są za osoby mające problemy psychiczne i zdarza się, że na skutek błędnej diagnozy trafiają na oddział psychiatryczny.
Bardzo ważne jest, aby osoby z najbliższego otoczenia: wychowawcy, nauczyciele odpowiednio reagowali na nieco inne zachowania osób z autyzmem – STARAJĄC SIĘ POMÓC.
Ta zasada powinna dotyczyć praktycznie każdej sytuacji wychowawczej – bo łatwo jest nam oceniać, ale nie zawsze ocena jest adekwatna do zdarzenie i niestety może krzywdzić. Każde zachowanie dziecka, nastolatka, osoby dorosłej ma swoją przyczynę, która nie zawsze jest oczywista. Warto więc pamiętać o KOMUNIKACJI – np. konfrontacji lub rozmowie mającej na celu wyjaśnienie sytuacji, w której strony otrzymują możliwość wypowiedzenia swojego zdania, z wzajemnym zrozumieniem i otwarciem na drugą osobę.
Często mówimy o osobach z autyzmem, że są ''niegrzeczne'' bądź nie zachowują się odpowiednio w danym miejscu lub sytuacji. Bycie „niegrzecznym” to nic innego jak radzenie sobie przez te osoby z nową sytuacją, miejscem lub otoczeniem, którego nie znali to tej pory, podkreślali prelegenci.
Zdarza się, że osoby te wydają dziwne dźwięki, odgłosy bądź np. chodzą po okręgu, zwracając tym samym uwagę innych. Należy to rozumieć jako radzenie sobie ze stresem w danym momencie.
Praktycznie każdy z nas mimowolnie wykonuje tzw. dziwne ruchy bądź gesty, podczas sytuacji stresującej lub czując się niepewnie. Każdy z nas szuka wtedy sposobu zachowania, czy pozycji, w której po prostu czuje się bezpiecznie lub odreaguje stres – np. bawi się długopisem, wykonuje ruchy stopami lub dłońmi, itp. Prawda jest taka, że z jednej strony warto uczyć się panowania nad stresem, a z drugiej nieszkodliwie go odreagowywać, aby zachowywać równowagę psychiczną.
Osoby z autyzmem bardzo często mają swoje pasje, w których się realizują i niejednokrotnie osiągają lepsze wyniki niż ich „nieautystyczni rówieśnicy”. Istotną rolę w procesie rozwoju odgrywają właśnie nauczyciele i dorośli, którzy pomagają znaleźć osobom z autyzmem tematy, pasje, zainteresowania w których czują się bezpiecznie, dobrze i które rozumieją.
Bardzo ważne dla osób z autyzmem jest zrozumienie, komunikacja i akceptacja otoczenia. Są to czynniki, które odgrywają niezwykłą rolę w ich rozwoju i funkcjonowaniu w społeczeństwie. Nieakceptacja otoczenia, wyśmiewanie bądź krytykowanie są czynnikami bardzo negatywnie wpływającymi na rozwój. Osoby te inaczej odbierają bodźce, m.in. słyszą głośniej lub ciszej, czują mocniej lub mniej oraz widzą wyraźniej lub słabiej.
Podczas konferencji Wicestarosta Maria Barbara Chomicz, wyraziła słowa uznania i podziękowania dla kadry Pedagogicznej i Psychologicznej Specjalnego Ośrodka CEiR w Opocznie za codzienną pracę i chęć edukacji m.in. poprzez konferencje dotyczące spektrum autyzmu:
''Słowo KOMUNIKACJA jest słowem kluczem w autyzmie i zespole Aspergera. Żyjemy razem i żeby żyć pełnią życia każdy z nas musi posiąść tę niezwykłą umiejętność, jaką jest zdolność komunikacji. Komunikacja z osobami z autyzmem jest specyficzna, trudna i wymaga wiedzy nie tylko ogólnej, ale także szczegółowej, ponieważ każda osoba z autyzmem i zespołem Aspergera jest swoistego rodzaju indywidualnością. Cieszę się niezmiernie, że pedagodzy, psycholodzy, pracownicy, wychowawcy na czele z dyrektor CEiR kładą szczególny nacisk na to, aby podwyższać świadomość społeczną w omawianej tematyce nie tylko rodziców, wychowawców, ale również całego społeczeństwa”.
Podczas konferencji AUTYZM-KOMUNIKACJA-ZROZUMIENIE obecni byli także przedstawiciele Biblioteki Pedagogicznej, filia w Opocznie, którzy prezentowali niezwykle ciekawą i bogatą ofertę publikacji popularno-naukowych, jakimi dysponuje biblioteka.
„Przyznam, że warto korzystać z zasobów biblioteki, będących kopalnią wiedzy, którą można wykorzystywać m.in. w wysiłkach wychowawczych, szczególnie w dzisiejszych czasach, w których szybkość życia często generuje m.in. problemy w relacjach” – podkreśliła Wicestarosta.