W I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego w Opocznie 24 marca 2023 roku odbyła się debata uczniowska pod hasłem "POZNAJEMY BANK CENTRALNY – PIENIĄDZE SZCZĘŚCIA NIE DAJĄ."
Debata zorganizowana została w ramach realizacji zadań III edycji Programu ZŁOTE SZKOŁY NBP przez Szkolną Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Jak się później okazało było to znakomite widowisko angażujące całą społeczność szkolną. Wzięli w niej udział uczniowie szkoły wraz z Dyrekcją i Gronem Pedagogicznym.
Wydarzenie swoją obecnością zaszczycili znamienici goście:
- Wicestarosta Powiatu Opoczyńskiego Maria Barbara Chomicz,
- Krajowy Koordynator Programu KLASA AKADEMICKA SGH Joanna Kaszewska,
- ekspert debaty dr Kamil Gemra z Instytutu Finansów Korporacji i Inwestycji Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie,
- przedstawiciele mediów: Mazopolska.pl, TVP3 Łódź.
Moderatorami przedsięwzięcia byli członkowie drużyny: Maciej Gorycza IIIF (lider) oraz Maja Nowakowska (IIG).
Debata rozpoczęła się słowami Roberta Kiyosaki „Większość ludzi nie uzmysławia sobie tego, że w życiu nie chodzi o to, ile pieniędzy się robi, tylko o to, ile się zachowa”.
Program uroczystości obejmował: Debatę Oksfordzką, Konkurs 100 SEKUND Z BANKIEM CENTRALNYM, Flash Mobe W DRODZE DO BANKU CENTRALNEGO, ogłoszenie wyników konkursów związanych z Bankiem Centralnym, Teatrzyk Kamishibai WYPRAWA PO ZŁOTE RUNO, Koncert DLA BANKU CENTRALNEGO. Tematykę spotkania dodatkowo akcentowała dekoracja z banknotami i monetami.
Galę rozpoczęła debata oksfordzka, której teza brzmiała PIENIĄDZE SZCZĘŚCIA NIE DAJĄ. Ambasadorzy zostali podzieleni na dwie czteroosobowe drużyny. Zgodnie z zasadami tej sformalizowanej dyskusji drużyny toczyły uporządkowany spór wokół słuszności postawionej w debacie tezy, wobec której musiały zająć stanowisko ustalone w wyniku losowania. Nad przebiegiem debaty czuwał Marszałek – Julia Wolska IIIF. Była ona odpowiedzialna za cały przebieg dyskusji, dbała o kulturę słowa. Funkcję sekretarza debaty pełniła Maja Nowakowska IIG. Jej zadaniem było mierzenie czasu. Hala, na której zorganizowano debatę jest ogromna, z tego powodu ustawiono dwa duże ekrany, na których odmierzany był czas mówców. Wypowiedzi drużyn były oceniane przez specjalistów z zakresu zarządzania i przedsiębiorczości w składzie: Wicestarosta Maria Barbara Chomicz, Dyrektor Anna Pręcikowska – Skoczylas, Wicedyrektor Anna Ksyta, nauczyciel historii Anna Kochanowska.
Marszałek debaty przeprowadził losowanie, w wyniku którego wskazano drużynę propozycji i opozycji. Po odczytaniu tezy debaty PIENIĄDZE SZCZĘŚCIA NIE DAJĄ Marszałek przedstawił: szczegółowe zasady wystąpień mówców, najważniejsze zasady dotyczące pytań i odpowiedzi oraz role mówców.
Mówcy pierwsi rozpoczęli dyskusję, najpierw z drużyny propozycji, potem opozycji. Wytłumaczyli, jak drużyna rozumie tezę i jakie wobec niej zajmuje stanowisko, zaprezentowali oś sporu w debacie. Następnie głos oddano drugim mówcom, którzy skupili się na szerokiej argumentacji wylosowanego stanowiska. Drużyna propozycji często odwoływała się do wyników badań Easterlina. Padło również pytanie, czy koncepcja pieniądza i szczęścia przejawia się w Polsce. Z kolei drugi mówca drużyny opozycji odwołał się do piramidy Maslowa. Pytanie, które otrzymał od grupy propozycji brzmiało: „Co daje ludziom kupowanie tzw. doświadczeń?” Dalej przyszła kolej na trzecich mówców, którzy zajęli się kontrargumentacją. Stanowiska drużyn podsumowali czwarci mówcy i były to świetne wypowiedzi. Przedstawiciel drużyny propozycji określił, że pieniądze nie są wartością pozwalającą na osiągnięcie szczęścia. Kontynuował „za pieniądze można kupić zegarek, ale nie czas; za pieniądze można mieć budynek, ale nie dom; za pieniądze można mieć lekarstwa, ale nie zdrowie (…); jednym słowem, za pieniądze można mieć, ale nie można być”. Drużyna opozycji zripostowała, że „pieniądze to wynalazek ludzkości, który wpłynął i wpływa na życie wielu istnień. Należy się prawidłowo nim posługiwać”.
Wreszcie przyszła pora na ekspertyzę – rewelacyjne stanowisko przedstawił dr Kamil Gemra z SGH, który wskazał tzw. złoty środek. Zebrana społeczność szkoły była pod wrażeniem brawurowego wystąpienia eksperta, który odniósł się do argumentów obu stron.
Następnie jury ogłosiło werdykt – zwycięzcami została grupa propozycji, która otrzymała medale najlepszych mówców.
Po przerwie odbył się zorganizowany przez Ambasadorów Konkurs 100 SEKUND Z BANKIEM CENTRALNYM. W ciągu 100 sekund przedstawiciele klas mieli za zadanie przedstawić zagadnienia związane z Bankiem Centralnym.
Młodzież była bardzo kreatywna – szczególnie interesujące były scenki rodzajowe, „posmakowaliśmy też moralnej perswazji”. Losowanie pojęć do konkursu miało miejsce miesiąc temu.
Decyzją jurorów, których ocenianie było jawne zwyciężyła klasa IIIF, II miejsce – IIF, III miejsce IB. Zwycięzcy otrzymali piękne nagrody, które Ambasadorzy pozyskali dzięki nawiązaniu, w ramach realizacji zadań Programu ZŁOTE SZKOŁY, współpracy z Elektrownią Bełchatów, firmą REMTRAK, Carrefour.
W dalszej części widowiska odtańczono Flash Mobe W DRODZE DO BANKU CENTRALNEGO – grupa dziewcząt zatańczyła do utworu El Profesor – Bella Ciao w strojach kojarzących się z serialem "Dom z papieru", nawiązującym jednoznacznie do banku (warto dodać, że Flash Mobe został odtańczony również wcześniej na korytarzu szkolnym, dziewczęta pojawiały się w różnych miejscach, by wzbudzić dodatkowe zainteresowanie debatą).
Następnie wręczono nagrody za inne konkursy zorganizowane przez Drużynę: Konkurs Wiedzy Ekonomicznej, Multimedialny Konkurs W DRODZE DO BANKU CENTRALNEGO. Nagrodę wręczono również dla wylosowanego uczestnika głosowania w Panteonie Prezesów NBP.
Po wręczeniu nagród wystawiono Teatrzyk Kamishibai przygotowany przez Ambasadorów, stanowiący skrót podsumowania ich zaangażowania w realizację zadań Programu ZŁOTE SZKOŁY.
Ostatnim punktem debaty był koncert DLA BANKU CENTRALNEGO w wykonaniu artystów STUDIO 107, w którym usłyszeliśmy tematyczne utwory ABBY, ale nie zabrakło też opoczyńskiej ludowej nuty.
Tak zaangażowanej społeczności szkolnej w poznawanie Banku Centralnego jeszcze nie było, co zresztą znalazło potwierdzenie w ewaluacji. Cele Programu ZŁOTYCH SZKÓŁ przyniosły efekty nie tylko związane z poszerzaniem wiedzy, ale przede wszystkim wychowawcze, promocję talentów.
Warto dodać, że w ramach przygotowania prac do Panteonu Prezesów NBP wykonany został portret prof. Adama Glapińskiego – obecnego Prezesa NBP. Autorem tego prawdziwego arcydzieła jest uczeń klasy IIIF Dawid Jurek. Portret został przesłany do Organizatorów Programu ZŁOTE SZKOŁY NBP, jako potwierdzenie przeprowadzonej inicjatywy.
Najlepszą oceną wydarzenia mogą być gratulacje przesłane przez Krajowego Koordynatora Programu KLASA AKADEMICKA SGH – Joannę Kaszewską:
Bardzo doceniam pracę uczniów, byłam pod wrażeniem profesjonalnie przygotowanego wydarzenia
i debaty, zgłębienia wiedzy, mocnych, rzeczowych argumentów. Życzę Państwu ponownej wygranej w programie Złote Szkoły NBP.
Opiekunami Szkolnej Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej byli: Marzena Papis – koordynator, Izabela Jaciubek, Monika Bernacka, Katarzyna Kobierska, Justyna Jasińska – Nieć i Jacek Pluciński.
Ogromnego wsparcia realizatorom Programu udzieliła Dyrekcja Szkoły na czele z Panią Dyrektor Anną Pręcikowską – Skoczylas, która włączyła się w realizację programu, którego ideą jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów.
Dwie poprzednie edycje Programu ZŁOTE SZKOŁY NBP były bardzo szczęśliwe dla ŻEROMSKIEGO: w I edycji uczniowie zdobyli wyróżnienie pieniężne w wysokości 4 000 zł, w II edycji najwyższą NAGRODĘ SPECJALNĄ 15 000 zł za oryginalne pomysły na realizację zadań i zaangażowanie w popularyzację wiedzy ekonomicznej. A jak będzie w tym roku? Poczekajmy do końca maja !