To wielkie wydarzenie!!! Mistrzowie polskiej nauki, niepodważalne autorytety w dziedzinach badawczych, wielcy podróżnicy poprowadzą zajęcia dla uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Opocznie.
4 marca 2022 roku na stronie Uniwersytetu Warszawskiego opublikowano wyniki rekrutacji do Projektu „Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat?” realizowanego przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, w ramach programu MEiN pt. „Nauka dla Społeczeństwa”.
Celem projektu jest upowszechnianie wśród uczniów szkół ponadpodstawowych zrozumienia ważnych procesów przyrodniczych i społeczno-gospodarczych, z którymi boryka się współczesny świat i które w najbliższej przyszłości mogą stwarzać na całym świecie coraz więcej sytuacji problemowych.
Po weryfikacji wniosków przez Komisję Konkursową do projektu zakwalifikowano tylko 16 szkół z całego kraju, a I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Opocznie awansowało z I miejsca. W ramach tej naukowej inicjatywy uczniowie z Opoczna będą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych w ramach czterech bloków tematycznych przez wybitnych polskich naukowców:
- Blok I Czy klimat miasta można „poprawić”? (dr Bożena Kicińska, prof. ucz., klimatolog)
- Blok II Masz jakiś problem? Nie jesteś sam! Patologia społeczna w ujęciu geograficznym (dr hab. Tomasz Wites, geograf)
- Blok III Plantacyjna „gorączka złota”. Globalne zmiany w rolniczym użytkowaniu ziemi (dr Anna Dudek, geograf)
- Blok IV Czy tracimy lód pod nogami? (dr hab. Maciej Dąbski, prof. ucz. - geomorfolog, dr Katarzyna Greń, geomorfolog).
- 2-godzinny wykład online
- 2-godzinny warsztat online.
Łącznie projekt obejmuje 18 godzin, w tym zdalnie 16 i 2 godziny stacjonarne. Na jeden blok tematyczny składają się: Organizacja masterclass w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego w Opocznie doskonale wpisuje się w przesłanie genialnego pedagoga Janusza Korczaka: „Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało”. I tym szlakiem uczniowie Żeromskiego podążają.