W ramach realizacji zadań półfinałowych Ogólnopolskiego Programu Solve for Tomorrow drużyna z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Opocznie, w składzie: Julia Dąbrowska (IIIFg), Wiktoria Gutowska (IIICg), Natalia Ksyta (IIIFg) i Aleksandra Stępień (IIICg), wzięła udział w 8 godzinnych efektywnych warsztatach z zakresu Design Thinking, prowadzonych przez wspaniałe trenerki o zróżnicowanych specjalnościach, ambasadorki Solve for Tomorrow: Mariolę Fik i Sylwię Milczarek. Ten duet ekspercki zapewnił kompleksowe i najwyższej jakości wsparcie przy realizacji zadania projektowego.
Głównym koordynatorem projektu jest pani Iwona Brzózka – Złotnicka – prezes Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, koordynatorka Projektu Edukacyjnego Centrum Edukacji Otwartej, pasjonatka kodowania i wszelkich działań w tym temacie.
W ramach warsztatu I, który odbył się 2 grudnia 2021 roku półfinaliści projektu poznali założenia metody Design Thinking (poszczególne jej etapy od empatyzacji przez definiowanie problemu, generowanie pomysłów, budowanie prototypów i testowanie), pracowali nad integracją i rolami w grupie.
Podczas warsztatu II w dniu 10 grudnia 2021 roku uczniowie przygotowywali portret PERSONY, na który złożyły się: cytaty, zawód, wykształcenie, hobby, rodzina i życie prywatne, wartości, cele i motywacje. Graficzną wizję PERSONY (inaczej odbiorcy działań projektowych) przygotowała Magdalena Sarwa z klasy IIC.
Tuż przed świętami, 21 grudnia 2021 roku odbył się warsztat III, w ramach którego młodzież przedstawiała swojego użytkownika, jego potrzeby oraz spostrzeżenia.
Ostatni - warsztat IV miał miejsce 4 stycznia 2022 roku. Podczas zajęć uczestnicy prezentowali wyniki prowadzonych badań oraz opisywali swoje prototypy. Poznali wymagania odnośnie nagrania video będącego kwintesencją pracy warsztatowej. To właśnie z tych prac jurorzy wybiorą 8 najlepszych, które przejdą do ścisłego finału.
W czasie II etapu DRUŻYNIE ŻEROMSKIEGO cały czas przyświecały słowa Ignacego Jana Paderewskiego „Każdy człowiek powinien zdawać sobie sprawę z faktu, że dobre i trwałe wyniki osiągnąć można jedynie drogą krótkich, lecz ciągłych, codziennych wysiłków. Jednorazowy wysiłek jest kompletnie jałowy. Prawdziwą umiejętność zarówno w nauce i w sztuce, jak i w każdych innych zajęciach, zdobyć można tylko codzienną pracą i codziennym wysiłkiem. I to jest bezwzględnie pewne”. W ramach swoich działań programowych REPREZENTANTKI I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Opocznie stworzyły prototyp pięknego, czystego Opoczna z silnymi więziami rodzinnymi, SMART OPOCZNO. Wśród zrealizowanych działań znalazły się:
- Pozyskanie interesariuszy;
- Badania prowadzone wśród społeczności szkolnej oraz mieszkańców Opoczna poprzez wywiady, geoankietę, formularze Google, formsy; łącznie w badaniach udział wzięło 1653 respondentów;
- Badania i analizy chemiczne stanu powietrza z wykorzystaniem pokrywy śnieżnej;
- Analiza wyników wyświetlanych na miernikach stanu powietrza rozmieszczonych w różnych częściach miasta;
- Opracowanie ulotek zachęcających do działań na rzecz klimatu w Opocznie;
- 20 grudnia 2021 roku organizacja dla uczniów klasy IF (grupa z rozszerzoną geografią) i IG warsztatów online nt. „Jak Samsung może pomóc dla Opoczna”;
- 20 grudnia 2021 roku organizacja i przeprowadzenie wirtualnego escape roomu „Na ratunek dla Opoczna” – było to wirtualne wyzwanie polegające na uwolnieniu Opoczna z zanieczyszczenia powietrza z fabułą nawiązującą do podróży w czasie i ratowania Opoczna w różnorodnych sceneriach oraz z wykorzystaniem szerokiego wachlarza zadań i zagadek zręcznościowych, pamięciowych wymagających spostrzegawczości i łączenia ze sobą wskazówek; inspiracją do inicjatywy był materiał otrzymany z UNEP – GRID Warszawa;
- 20 grudnia 2021 roku indywidualny bieg po czyste powietrze;
- 22 grudnia 2021 roku udział w świątecznych warsztatach online o elektrośmieciach;
- 22 grudnia 2021 roku taniec synchroniczny dla czystego Opoczna pod kierunkiem naszej mistrzyni tańca Nadii Witoń;
- Budowanie prototypu w postaci makiety;
- Nagranie video prezentujące realizację zadań z II fazy projektu.
Nawet w czasie zdalnego nauczania zrealizowane są zaplanowane przez młodzież dodatkowe przedsięwzięcia. Należy podkreślić, że tak jak to jest w metodzie Design Thinking generujące się pomysły przynosiły ciągle nowe rozwiązania.
Julia, Wiktoria, Natalia i Ola szczerze Wam gratulujemy zapału, kreatywności. Życzymy, by finał otworzył przed Wami wrota.